serwisy tvp

teatr telewizji/klasyka polska

„Żywot Józefa z pokolenia żydowskiego, syna Jakubowego, rozdzielony w rozmowach person, który w sobie wiele...

WIĘCEJ
„Żywot Józefa z pokolenia żydowskiego, syna Jakubowego, rozdzielony w rozmowach person, który w sobie wiele cnót i obyczajów zamyka” – pierwszy, oryginalny polski dramat, jeden z najstarszych naszych tekstów teatralnych – wydany został w 1545 r. w Krakowie. Bohaterem jest biblijny patriarcha Józef, opisany w Księdze Rodzaju. Józef, syn Jakuba i Racheli, został sprzedany przez braci do Egiptu. Tam, kuszony przez żonę Potifara, został uwięziony, a następnie uwolniony dzięki umiejętności wyjaśniania snów. Z czasem został wielkorządcą Egiptu. Rej przedstawia całą historię Józefa opisaną w Księdze Rodzaju.
„Magia opowieści o Józefie, synu Jakuba, zamykającej Księgę Rodzaju, udziela się każdemu, kto w nią wstąpi. Chce się ją opowiadać i słuchać jej wciąż na nowo. Doznać w niej oczyszczenia. Jest w niej bowiem Wielki Dramat odsłaniający Wielkie Piękno. To Jego szukamy, wstępując w tę opowieść. Uczestnictwo pozwala też poczuć Świętą Grę, a w niej – jej Twórcę – Ukrytego” – tłumaczy reżyser spektaklu, Jarosław Gajewski.
Inscenizacja w reżyserii Gajewskiego z 2018 r. jest pierwszym przestawieniem trzyletniego projektu artystyczno-badawczo-edukacyjnego Pracownia Staropolska, realizowanego przez Akademię Teatralną im. A. Zelwerowicza na zamówienie Fundacji Uwaga na Kulturę!. Wykonawcami są studenci Wydziału Aktorskiego, specjalności aktor teatru muzycznego – Ada Dec, Juliusz Godzina, Karolina Piwosz, Maciej Dybowski, Maja Polka, Natalia Stachyra, Olga Lisiecka, Tomasz Osica, Wojciech Melzer i Maciej Kozakoszczak oraz aktorzy zawodowi – Hubert Paszkiewicz (aktor Teatru Narodowego); Małgorzata Lipmann; Jarosław Gajewski (aktor Teatru Narodowego); Joanna Halinowska.
Ważne miejsce w spektaklu zajmuje muzyka, przygotowana i grana na żywo przez prof. Marię Pomianowską i jej zespół (na staropolskich instrumentach rekonstruowanych: fidel płocka, suka biłgorajska, suka mielecka oraz egzotycznych: sarangi, kobys, ney, duduk, bębny irańskie…). Bogate, wielogłosowe partie chóralne, dynamiczna choreografia i muzyczne dążenia całości dramaturgicznej współtworzą pełne energii przedstawienie o intensywnej atmosferze i wartkiej akcji .
Oprawa scenograficzna prof. Marka Chowańca inspirowana teatralną architekturą średniowiecza i renesansu, a także zwiewne kostiumy dr Anny Adamek dopełniają estetyczny ton przedstawienia, w którym koloryt staropolski miesza się z bliskowschodnią starożytnością.


Autor: Mikołaj Rej
Reżyseria: Jarosław Gajewski
Scenografia: Marek Chowaniec
Muzyka: Maria Pomianowska
choreografia: Katarzyna Anna Małachowska

Wideo

Dodaj do mojej listy
Moja lista Usuń z mojej listy