serwisy tvp

filmy fabularne/za darmo

Zanim reżyserka nakręciła „Szczęśliwego człowieka”, było
o niej głośno w filmowym świecie. Córka znanych krakowskich WIĘCEJ

Zanim reżyserka nakręciła „Szczęśliwego człowieka”, było
o niej głośno w filmowym świecie. Córka znanych krakowskich
dziennikarzy, absolwentka łódzkiej filmówki już w pierwszych
realizacjach dokumentalnych wykazała nieprzeciętny talent i umiejętność
starannej i wnikliwej obserwacji rzeczywistości. Przebojem weszła na
rynek filmowy szkolnymi etiudami i dokumentami zrealizowanymi tuż po
studiach, zdobywając prestiżowe nagrody i wyróżnienia w kraju i za
granicą m.in. w Tel-Awiwie, Bolonii, Tampere, Meksyku.




Akcja „Szczęśliwego człowieka” została osadzona w realiach
współczesnej rzeczywistości polskiej. To kameralny, pozbawiony efektów
komercyjnych rodzinny dramat, rozgrywający się w scenerii ubogich i
ponurych miejsc Krakowa. Smutna historia trojga ludzi i ich
skomplikowanych relacji uczuciowych.





Reżyserka filmu bardziej niż o tempo narracji zadbała o
psychologiczne portrety bohaterów, przeżywających życiową tragedię.
Krytyka zgodnie podkreślała znakomitą grę przede wszystkim Jadwigi
Jankowskiej-Cie�lak i Małgorzaty Hajewskiej-Krzysztofik. Specyficzną
atmosferę filmu podtrzymują zdjęcia młodych operatorów, Marka
Gajczaka i Michała Englerta, którzy umiejętnie ukazują zwykłych ludzi
wtopionych w tło brudnych i odrapanych krakowskich kamienic.


Matka (Jadwiga Jankowska-Cie�lak) i jej 30-letni syn Janek (Piotr Jankowski) mieszkają razem w ubogiej dzielnicy miasta, w starym domu.
Los ich nie rozpieszcza, nigdy nie zaznali szczęścia ani dobrobytu. Janek
jest życiowym nieudacznikiem. Choć w szkole był prymusem i skończył
studia, nie zrobił błyskotliwej kariery zawodowej. Nie ma nawet stałej
pracy, zarabia dorywczo, pisując artykuły do gazet. Bezrobotna matka
dostaje w końcu obietnicę posady. Musi jednak przedtem poddać się
rutynowym badaniom. Diagnoza lekarska przekreśla wszystko. Kobieta
ma raka płuc, zostało jej zaledwie kilka miesięcy życia. Próbuje zataić
swój stan zdrowia przed jedynakiem. On jednak dowiaduje się o
nieuleczalnej chorobie matki. Sądząc, że rodzicielka nie zdaje sobie
sprawy ze śmiertelnego zagrożenia, prosi lekarzy, by ukryli przed nią
prawdę. Rozpoczyna się rodzinny dramat, a jego bohaterowie prowadzą
specyficzną grę, wzajemnie się oszukując. Wychowany przez matkę syn
chciałby, choć na krótko, dać jej szczęście, spełnić wszystkie marzenia,
wynagrodzić lata smutku i cierpień. Gdy na horyzoncie pojawia się
kobieta, postanawia się z nią ożenić. Namawia ją do odegrania roli
narzeczonej i przyszłej synowej, by sprawić radość matce. Tymczasem
Marta (Małgorzata Hajewska-Krzysztofik), robotnica w wytwórni
mrożonek, samotnie wychowująca córkę Manię, wiele w życiu przeszła.
Przeżywa własny dramat, choć stara się tego nie okazywać na zewnątrz.



Polska 2000, 84 min
Reżyseria: Małgorzata Szumowska

Scenariusz: Małgorzata Szumowska


Zdjęcia: Marek Gajczak, Michał Englert


Muzyka: Zygmunt Konieczny


Występują: Jadwiga Jankowska-Cieślak, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik,
Piotr Jankowski, Roman Gancarczyk, Mieczysław Grąbka

Wideo