teatr telewizji/klasyka polska

Dramat Juliusza Słowackiego „Sen srebrny Salomei” w reżyserii Krzysztofa Nazara należy do Złotej Setki...

WIĘCEJ
Dramat Juliusza Słowackiego „Sen srebrny Salomei” w reżyserii Krzysztofa Nazara należy do Złotej Setki Teatru Telewizji. Chyba żaden z dramatów Juliusza Słowackiego nie wzbudził takich kontrowersji jak „Sen srebrny Salomei", napisany na pięć lat przed śmiercią autora. Nawet ta, której imię upamiętnił w tytule, matka poety, wzdragała się odczytując przerażające wizje syna.

Dramat powstał w szczególnym okresie życia Słowackiego. Spotkanie z Towiańskim i akces do Koła Sprawy Bożej, zetknięcie, z twórczością Calderona de la Barki zaowocowały poszukiwaniem nowych dróg twórczych. „Sen...", nawiązujący do okresu krwawych antypolskich powstań chłopów ukraińskich i równie bezwzględnej walki szlachty z hajdamaczyzną. Jest próbą skojarzenia motywów historycznych z mistycyzmem. Jednocześnie jest to, wedle określenia autora, „romans dramatyczny w pięciu aktach" – historia miłości, wielkich namiętności i zdrad: wychowanicy Regimentarza, Salomei Gruszczyńskiej.

Przede wszystkim zaś „Sen srebrny Salomei" jest opowieścią o narodzie, który utracił wolność – musi ją odzyskać i odrodzić się w przyszłości. Krzysztof Nazar, nadając telewizyjny kształt dramatowi romantycznemu - równo 150 lat od jego napisania -zawierzył racjonalizmowi Słowackiego. Uznał, że poeta widział opętanie i chaos świata, który przywołał. W ostatniej scenie widowiska Wernyhora odchodzi wraz z umarłymi, a trójka konnych zasnuwa czarnym welonem świat ludzi zagubionych w historii i własnym okrucieństwie. Odchodząc, Wernyhora zabiera pamięć, a zostawia legendę i proroctwa.
Bohaterowie dramatu Słowackiego są pokrętni, grzeszni i zbrodniczy. Są też tragiczni. Ale ich emocje, cierpienia i wyrzuty sumienia nie usprawiedliwiają ich zbrodni. Fanatyzm, sobiepaństwo i pycha, fałsz i pozory, wiara wyłącznie we własnego Boga muszą doprowadzić do klęski.

Autor: Juliusz Słowacki
Reżyseria Krzysztof Nazar
cenografia: Krzysztof Tyszkiewicz
Kostiumy: Irena Biegańska, Krzysztof Tyszkiewicz
Zdjęcia Tomasz Wert
Muzyka: Joanna Wnuk Nazarowa
Montaż: Włodzimierz Czwartosz
Czas trwania: 119 min.

Obsada:

Daniel Olbrychski (Regimentarz)

Andrzej Grabowski (Gruszczyński)

Jerzy Radziwiłłowicz (Sawa)

Olgierd Łukaszewicz (Pafnucy)

Mirosław Baka (Semenko)

Szymon Kuśmider (Leon)

Anna Korcz (Księżniczka)

Marta Kalmus (Salomea)

Jerzy Trela (Wernyhora)

Maria Peszek (Anusia)

Ewa Kaim (Papadianka)

Joanna Żurawska Federowicz (Papadianka)

oraz Sławomir Federowicz,Juliusz Grabowski, Marcin Kuźmiński, Grzegorz Łukawski, Sławomir Rokita, Łukasz Rybarski, Marek Walczak, Paweł Wunder
Rok produkcji: 1994

Wideo