Wynalazki i konstrukcje

Audycja z cyklu „Skrzydła”. Magazyn poświęcony zagadnieniom związanym z lotnictwem, zarówno cywilnym jak i wojskowym. W tym odcinku, prowadzący Andrzej Macko, kontynuuje opowieść o rozwoju konstrukcji samolotów na świecie. Tym razem poznajemy nowe konstrukcje powstające w latach 1919-1925, które przeznaczone były docelowo wyłącznie do użytku cywilnego m.in. samoloty komunikacyjne i sportowe. Szybkiemu rozwojowi i udoskonaleniu podlega również wiele nauk teoretycznych, związanych z lotnictwem silnikowym. Liczne warsztaty przeistaczają się w fabryki z prawdziwego zdarzenia, w których pracują setki ludzi. Obserwuje się także odejście od drewna, jako głównego budulca. Niemcy jako pierwsi skonstruowali w 1918 roku samolot w pełni metalowy – Junkers D. I. W latach 20. XX wieku popularne był dwupłatowce w konstrukcji mieszanej, jednak coraz częściej stosowano metal i stop aluminiowy, zwany potocznie duralem. Koniec I wojny światowej, to okres narodzin lotnictwa sportowego oraz okres rozwoju samolotów transportowych oraz komunikacyjnych. W dziedzinie samolotów bojowych udoskonaleniu podlegają kwestie aerodynamiki i uzbrojenia pokładowego. Następnie wizyta na lądowisku Aeroklubu Zagłębia Miedziowego, gdzie spotykamy grupkę górników uprawiających hobbistycznie szybownictwo. Na koniec poznajemy tajemnice budowy i obsługi spadochronu, które zdradza znany skoczek i instruktor spadochronowy, wykładowca Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, dr Stanisław Maksymowicz.